• BTH.se
  • English
  • Logga in

Maraton löpareFriskvård

Vikten av fysisk aktivitet

En måttlig ökad fysisk aktivitet kan ge påtagliga positiva effekter för individens allmänna hälsotillstånd. I många fall kan det räcka för en fysiskt inaktiv person att börja ägna ca 30 minuter per dag för aktiviteter.
Idag är dock en stor och växande del av Sveriges befolkning alltför fysiskt inaktiva.

Stresshormoner:

När vi rör oss raskt förbrukar vi och gör oss av med vårt överskott av stresshormoner (bl a adrenalin och noradrenalin) som överproduceras i kroppen när vi lever under psykisk stress och har bekymmer. När vi rör oss blir hjärtats blodkärl mer elastiska och blodcirkulationen blir bättre. Sänkt hjärtfrekvens och blodtryck samt en lägre koncentration av stresshormoner minskar belastningen på hjärtat.

Lite och ofta (30 minuter om dagen) har gynnsamma effekter på kroppen och för hälsan. Att cykla eller gå till jobbet är en av flera olika aktiviteter som kan bli den regelbundna vardagsträning man såväl behöver.

Att röra sig regelbundet t ex cykling, lätt jogging eller promenader ger klara och tydliga positiva effekter i vår kropp. Fysisk aktivitet innebär minskad risk för hjärtinfarkt, slaganfall, höga blodfetter, högt blodtryck, diabetes, benskörhet och vissa cancerformer. Dessutom har det mycket stor betydelse för att motverka övervikt och fetma.

Dina inställningar

Du kan sätta på och stänga av administrations läget. Detta är avstängt från början och för tillfället krävs det att du sätter på det varje gång du loggar in om du vill editera i portalen
Ange personnummer eller akronym (abcd12) för den student du vill byta till. När du byter till och från en studentidentitet loggas. Skulle du utföra något  när du är student t ex anmäla till en tentamen som loggas det som om studenten gjort det samtidigt som loggen visar att det är du som Administrator som gjort det åt studenten.