Studentkonto

Studentkonto

När du är student på BTH behöver du ett studentkonto.

Ditt studentkonto ger dig tillgång till bland annat e-post, Microsoft 365 och datorsalar. Här hittar du information om hur du aktiverar ditt konto, skyddar det och höjer tillitsnivån.

Frågor?

Om du har frågor eller problem med ditt studentkonto kan du kontakta studentreception@bth.se.

 

Hantera studentkonto

Ditt studentkonto ger dig tillgång till

Om du är ny student behöver du aktivera ditt konto. Det kan du göra tidigast fem veckor innan terminen startar:

  • Höstterminen: Från slutet av juli
  • Vårterminen: Från slutet av december

Problem med aktivering?

Om du får ett felmeddelande som säger att kontot inte finns, vänta en dag eller två och försök igen. Fungerar det fortfarande inte? Kontakta studentreception@bth.se.

Om du blir antagen till en ny utbildning eller omregistrerad på en kurs inom två år efter att din senaste kurs avslutades, kan du återaktivera ditt konto på konto.bth.se.

Viktigt att veta:

  • Om du inte har en pågående kursregistrering efter återaktivering, inaktiveras kontot igen efter 60 dagar.

Tvåfaktorsautentisering (2FA) ger ditt konto extra skydd genom att kräva en extra verifiering utöver lösenordet när du loggar in på BTH:s system.

Varför använda 2FA?

  • Det skyddar ditt konto från obehörig åtkomst,.
  • Det minskar risken för kontokapning och dataförlust.

Så fungerar det

När du loggar in behöver du:

  • Ange ditt lösenord.
  • Bekräfta inloggningen via den metod du valt, till exempel Microsoft Authenticator.

Så aktiverar du tvåfaktorsautentisering

Första gången du loggar in får du välja en extra autentiseringsmetod. IT-avdelningen rekommenderar appen Microsoft Authenticator eftersom det är säkrare än sms.

Guide för att aktivera tvåfaktorsinloggning med Microsoft Authenticator hittar du här.

Ändra inställningar för 2FA

Du kan uppdatera dina autentiseringsmetoder på mysignins.microsoft.com.

Varför Microsoft Authenticator?

  • Lika enkelt att använda som BankID.
  • Säkrare än sms eller telefonsamtal.
  • Ger möjlighet att verifiera med sifferkod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.

Bra att veta

  • Om du redan har loggat in med 2FA på din enhet behöver du inte göra det igen, så länge du använder samma enhet och lösenord.
  • Om du loggar in på en ny enhet eller med ett nytt lösenord måste du bekräfta inloggningen med 2FA igen.
  • Om du använder ett inkognito- eller privat fönster måste du alltid logga in med 2FA.

(Gäller endast om du har svenskt personnummer i Ladok.)

För att logga in i Ladok behöver ditt studentkonto ha en hög tillitsnivå.

Vad betyder tillitsnivå?

Tillitsnivån visar hur säkra vi är på att just du äger kontot. För att få en hög tillitsnivå måste du styrka din identitet, det vill säga verifiera vem du är.

Så höjer du tillitsnivån

Gå till konto.bth.se och välj ”Höj tillitsnivå” under ”Kontots tillitsnivå”.

Styrk din identitet med e-legitimation

Det enklaste sättet att styrka din identitet är att använda BankID eller Freja eID Plus.

Om du saknar e-legitimation

Du kan i stället använda en engångskod. Så här gör du:

  • Hämta en kod i receptionen eller hos IT helpdesk genom att visa en godkänd ID-handling.
  • Om du inte kan komma till BTH kan du få koden via ett online-möte med IT helpdesk.
  • Vi kan även skicka en kod till din folkbokföringsadress.

Kontakta IT helpdesk på ithelpdesk@bth.se eller ring 0455-38 51 00 om du behöver hjälp.

Om du loggar in i appar med ditt studentkonto kan de få åtkomst till alla studenttjänster på BTH och agera som dig.

Dela aldrig ditt användarnamn eller lösenord med någon annan.

Personuppgifter

Din personliga integritet är viktig för högskolan. BTH hanterar dina personuppgifter enligt gällande personuppgifts- och integritetslagstiftning. Information om vad detta innebär, vilka uppgifter vi samlar in, varför vi gör det samt hur de används, sparas och skyddas hittar du här.